vrijdag 18 augustus 2017

Verdere ontmanteling en schoonmaak

De meeste onderdelen zijn nu wel verwijderd van het chassis. Helemaal ontmantelen is nog niet handig omdat morgen de garage weer voor een andere eend gebruikt wordt. De assen blijven dus nog even aan het chassis, zodat het geheel gemakkelijk buiten gezet kan worden.

Alles eraf behalve de assen (en de vering, anders zakt'ie door zijn hoeven.

Ziet er een beetje eigenaardig uit, zulke mooie wieltjes onder zo'n kaal chassis. Ik zie dat ik de aandrijfassen nog heb laten zitten. Die hadden ook los gekund; in ieder geval de helften die aan de bak vast zaten. Alle moeren van de vering zijn wel al los gemaakt. De acht moeren van de schuifstukken zitten normaliter erg vast en kunnen vaak alleen destructief verwijderd worden. Lang geleden heb ik hier eens een steeksleutel voor gemaakt, maar die kan ik natuurlijk niet meer vinden. Dus maar een nieuwe in elkaar geknutseld met mijn huis-tuin-en-keuken-bak-en-braadmachientje. Veel te licht voor het dikke staal dat ik gebruikt heb.

Het laswerk verdient geen schoonheidsprijs..

Hoewel hij er niet uitziet, heb ik met deze steeksleutel (!?) wel succesvol de notoire moeren losgekregen. En ook nog heelhuids! Inmiddels liggen de werkbank en de tijdelijke extra tafel in mijn werkplaats helemaal vol met onderdelen. Morgen maar eens wat opruimen...

Een berg onderdelen. Veel moet nog schoongemaakt worden.

Het motorblok ligt al uit elkaar en is schoongemaakt.

Het motorblok is gesplitst en is schoon. De buitenkant ga ik nog soda-stralen. Alle onderdelen behorende bij de inlaat- en uitlaatpoorten (nokvolgers, stoterstangen, tuimelaars, enz.) moeten bij elkaar blijven omdat ze op elkaar zijn ingesleten. De cilinders zijn nog niet los van de koppen. Die zitten behoorlijk vast. Aan de kant van het blok zaten de cilinders erg los en zien ze er ook wat beschadigd uit. Alsof er ooit mee gegooid is... Eén van de stoterstangbuisjes ziet er ook niet meer helemaal rond uit. Om olielekkage te voorkomen moet ik die weer netjes rond en glad krijgen. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten