dinsdag 15 augustus 2017

Vettige boel en afgeknapte tapeinden

Losmaken van iets dat al geruime tijd vast zit en de mogelijkheid heeft gehad om te oxideren, wil niet altijd lukken. Zo ook bij de uitlaattapeinden. Twee van deze tapeinden zijn afgeknapt. Gelukkig ruim boven de aluminium kop, zodat ik er nog een griptang op kon zetten. Met beleid, regelmatig sprayen met kruipolie en zo nu en dan even weer een stukje indraaien is het gelukt beide tapeinden die nog heel zijn uit het blok te krijgen.


De tapeinden zijn natuurlijk niet opgewassen tegen mijn trouwe ratel.

De twee afgeknapte tapeinden willen echter niet los. Hiervoor zijn drastischere maatregelen nodig. Op het 2CV-Kitcar-Forum (http://www.2cvkitcarforum.com/) heb ik de volgende tip gevonden: slijp het tapeind licht schoon, zet er een moer op en las deze vast. Het mes snijdt aan twee kanten: (1) het tapeind wordt stevig verhit waardoor thermische spanningen ontstaan die de twee verschillende materialen (staal en aluminium) van elkaar los maken; (2) er kan een dopsleutel gebruikt worden om kracht te zetten. Bij de eerste poging breekt zo de moer weer los van het tapeind. Nog een keer proberen.


De moer op het afgeknapte tapeind.

Vastgelast, gloeit nog even na.

Ze hebben het alle twee opgegeven.

Bij poging twee zijn beide tapeinden losgekomen. Je ziet op bovenstaande foto dat er bij het bovenste tapeind wel aluminium van de kop is meegekomen. Mogelijk dat ik het gat van M7 naar M8 moet opruimen en dan een M7/M8-tapeind moet plaatsen. Die zijn niet voor niets in de handel, ik ben vast niet de enige die hier tegen aangelopen is.


Tapeind Verloop M7/M8. Bron: www.lepatron.nl


Als alternatief kan het gat in het spruitstuk wat uitgeboord worden en wordt een volledig M8 tapeind geplaatst. De motor en de versnellingsbak zijn inmiddels los van het chassis. Morgen nog wat onderdelen losmaken en starten met het schoonmaken.


De twee houten balkjes/lijmtangen houden het chassis nog even recht.

Bij het schoonmaken ga ik het veelgeprezen middeltje van de Wibra gebruiken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten