woensdag 21 juli 2021

Bolling motorkap

Bij het passen van de motorkap viel al snel op dat deze een bolling heeft die niet goed past bij de body. En anders dan verwacht zakt de motorkap niet door - wat ik bij ander Burtonbouwers nog wel eens gezien heb - maar is de bolling juist te groot. Dan zal er wel een nieuwe (of in ieder geval andere) mal gebruikt zijn - versie 2.0 of zo. Of de motorkap is te snel uit de mal gehaald en is daarna gaan doorhangen. Wie zal het zeggen... Eerst maar eens de motorkapscharnieren plaatsen en kijken hoe het er dan uitziet.


Meten...


Dat begint met meten, meten en nog eens meten. In de body zelf zitten al gaten, dus die kunnen als uitgangspunt genomen worden. De afstand tussen die gaten wordt ook de afstand tussen de gaten in de motorkap zelf. Voor het mooie zouden de scharnieren naar voren misschien wat taps toe moeten lopen, maar dat werkt niet bij het openen van de motorkap. Ze moeten parallel gemonteerd worden en bovendien haaks op de naad tussen motorkap en body. In de motorkap zitten kleine holletjes waar de gaten geboord zouden moeten worden, maar ik zit daar toch net effe naast.


Eerst met een dun boortje...

...daarna op maat geboord.


Na het bevestigen van de motorkap aan de body wordt duidelijk hoe groot de bolling in werkelijkheid is. Dat valt nog niet mee:


De bolling.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een weekendje twee pakken wasmiddel op de klep moet leggen en dat het polyester zich dan wel zal gaan zetten... Maar ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Ik heb enkele maanden de motorkap onder spanning gezet en er is echt geen millimeter van de bolling verdwenen. De kap flext gewoon weer terug.

Een gevolg van de bolling is dat de zijkanten van de motorkap teveel naar binnen wijzen. Ze raken zelfs de body en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Als ik echter met de hand in het midden tussen de scharnieren op de motorkap druk, zie je direct de zijkanten veel netter de bodyrand volgen.


De bolling is met de hand te verminderen.


Met bolling...


...zonder bolling.


Kortom, het is zaak om de bolling van de motorkap blijvend te verminderen. Hiervoor wil ik een aluminium hoeklijntje gebruiken dat ik onder de motorkap bevestig. Ik heb eerst aan de bovenkant getest of ik de bolling er met een stukje profiel tussen de scharnier uit kan duwen. Dat lijkt te kunnen, maar zeker weet je dit pas als het hoeklijntje op zijn plek zit.


Zo is de bolling goed te zien.


Het hoeklijntje wordt bevestigd onder één van de moeren van de scharnieren en verder dik ingesmeerd met Sikaflex 260. Een drietal lijmklemmen zorgen voor de nodige spanning tijdens het uitharden.


En nu uitharden maar.


In het datablad van Sikaflex 260N staat dat het spul een maximum kleefkracht heeft van 70 kg per vierkante centimeter en dat het bijzonder goed plakt op aluminium. Dat moet goed komen dan. En jawel, het is goed gekomen. Kijk maar:


De bolling zo goed als verdwenen.


Dat ziet er al véél beter uit. Nu de motorkap definitief bevestigd is heb ik het neusstuk aan de voorzijde nog wel een paar millimeter naar rechts geschoven. Jawel, nog verder uit het midden vandaan. De linker kleppendeksel zit nog maar 5 mm van het polyester af. We gaan zien of dit voldoende is als de motor bij het starten wat driftig op en neer beweegt.

2 opmerkingen:

  1. Dat heb je weer mooi opgelost. Heb dezelfde ervaring gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weer Sikaflex...wordt het niet eens tijd om reclame inkomsten te vragen bij Sika ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen