zondag 25 juli 2021

De koplampbeugel - Deel 2

In het vorige bericht stond al dat de koplampbeugel een multifunctioneel beugeltje is. Zo zit hier o.a. de motorkapstang aan bevestigd. Hiervoor moet nog een rubbertje geplaatst worden. Het originele rubber van de Eend is nog in prima conditie.


Het rubbertje.


De koplampbeugel is natuurlijk - zoals de naam al doet vermoeden - primair bedoeld om de koplampen te bevestigen. De handleiding schrijft dat de elektrische bekabeling vanuit de koplamp door een gat in het onderliggende polyester gevoerd moet worden. Maar dat vind ik minder fraai. Ik kies er liever voor om - net als een aantal Burton-bouwer vóór mij - de kabels door de koplampbeugel te laten lopen. Hiervoor wordt een viertal gaten in de beugel geboord.


Eerst met een dun boortje voorboren...


...en dan het gat uitboren.


Aan de binnenzijde heb ik het gat dichtbij de bevestigingsflens geboord. Hier komen de kabels dan weer uit de beugel. De gaten zijn 10 mm groot en nog met de Dremel ontdaan van bramen en scherpe randen.


Twee van de vier gaten.


Als derde wordt de bobine meestal ook aan de koplampbeugel bevestigd. Aan de rechterkant is hier ruimte voor. Wel een mooie verwijzing naar de originele Eend: ook daar zat de bobine bevestigd aan de koplampbeugel. Over bobine gesproken, de huidige 'originele' bobines - je weet wel, die zwarte gevuld met olie - hebben geen beste reputatie. Er zijn inmiddels prima alternatieven op de markt. Veelal komen ze uit de after market motor-scene. Ik heb gekozen voor de variant van Dynatek. O.a. te verkrijgen bij Le-Patron. De beugels die erbij geleverd worden zijn niet zo geschikt voor de Burton-koplampbeugel omdat ze uitgaan van een grotere buisdiameter.


Die gaan het niet worden.


Dus ga ik zelf weer iets knutselen. Hoort er beetje bij als je een kitcar aan het bouwen bent ;-). Het wordt in ieder geval een oplossing met M6-boutjes, -ringen, ronde koppelmoeren en nog wat extra gaten in de beugel.


De onderdelen.


De gaten zijn aan de bovenkant van de beugel 10 mm en aan de onderkant 6 mm. De koppelmoeren worden in het bovenste gat getikt.


De koppelmoeren in het gat...


...en gefixeerd via de onderkant.


Zo ontstaat er mooie constructie om de bobine te bevestigen op voldoende afstand van de beugel zelf:






En zo ziet dat er onder de motorkap uit:




Misschien ontwerp ik nog een klemmetje om de bougiekabels aan de koplampbeugel te bevestigen. Iets voor later...

2 opmerkingen:

  1. Met het ontwerp voor het klemmetje blijft jouw denkbeeldig lijstje tenminste ook op peil :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ja als er wat vanaf gaat komt er meestal weer iets bij.

    BeantwoordenVerwijderen