maandag 12 juli 2021

Het slot van de motorkap

In de vorige berichten is de grill al uitgebreid aan bod gekomen. Onderdeel van de bevestiging van de grill is de motorkapsluiting. Althans het deel dat aan de motorkap zit. Het eigenlijke slot zit vast aan het neusstuk.


Onderdelen van het slot.


Meestal wordt zo'n motorkapslot bediend met een kabel. Bij het Burton-slot wordt een extra hevel geleverd. Het huidige veertje moet even losgehaald worden (op de foto het meeste linkse veertje). In de hevel zit een uitsparing die precies op een nokje van het slot past.


Het nokje.


De hevel wordt bevestigd met een boutje door het gaatje waar eerst het veertje aan vast zat. In de hevel zit een tweede gaatje waar het veertje nu aan bevestigd kan worden.


De nieuwe hevel zit op zijn plek.


Onderdeel van de slot-constructie is een windvanger. Schijnt een RDW/APK-eis te zijn.


De windvanger.


De twee bovenste gaten komen overeen met de grote bevestigingsgaten in het slot zelf. Door die grote gaten is het slot nog enigszins te verschuiven voordat het vastgezet wordt. Het onderste stukje RVS dat op de foto te zien is, zorgt voor een extra bevestigingspunt. Ik vermoed dat dit een doorontwikkeling is van de windvanger. De constructie kan zo wat extra krachtmoment verdragen voordat er barsten in de gelcoat ontstaan. Dat stukje past echter niet netjes tegen het laminaat:


Aansluiting is nog niet goed.


Ik zou dit niet zomaar vast durven schroeven. Tijd voor een bezoekje aan de bankschroef. Dit derde bevestigingspunt verdwijnt trouwens uiteindelijk achter de voorste nummerplaat.


Dat ziet er al beter uit.


Voor de bevestiging is een handje boutjes, moertjes en ringetjes nodig:




Om de links-rechts-positie van het slot te bepalen heb ik eerst de motorkap op het oog op z'n plek gelegd en vervolgens van onderuit het slot aan de motorkap 'geklikt'. Daarna de grote gaten afgetekend.


Even passen. Hier nog zonder nyloc's.


In de handleiding wordt hier geen melding van gemaakt, maar ik heb de windvanger-constructie met Sikaflex vastgeplakt aan het neusstuk. Het slot zelf is niet gelijmd. Aan de kant van de windhaak zit geen bout, dus daar heb ik tijdens het uitharden even een lijmklem op gezet.





Weer een klusje geklaard. Deze stond wél op mijn denkbeeldige lijstje ;-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten