zondag 4 juli 2021

De grill - het rooster

In het vorige bericht had ik het over het rooster achter de grill. Veel Morgans hebben zo'n rooster en dat ziet er best aardig uit. Bovendien zorgt het rooster ervoor dat er minder kans is dat er een steen door de grill vliegt en de ventilator beschadigt. Een zoektocht op internet bracht mij bij een leverancier in Rotterdam. Het gaas is gewoven RVS en wordt aangeduid met maat 4. Deze maat komt het best overeen met het gaas dat BCC verkoopt voor de gaten aan de zijkant in de neus. Alleen de draad is ietsje dikker (1.2 mm i.p.v. iets minder dan 1 mm bij BCC).


https://vanrooy.nl


Eerst de maat opmeten met een kartonnen mal. Een beetje ruim, zodat van voren ook aan de randen van de grill nog ruim gaas te zien is.

Een beetje ruim gemeten...

...en uitgezet op het rooster.


Het gekochte rooster komt van een rol van 1 m breed. De minimale afname is ook 1 m. Het is het mooist als de mazen van het rooster diagonaal achter de grill zitten. Zo zit het ook bij de Morgan. Ik heb het gaas met de Dremel geslepen. Dat valt nog niet mee. Die slijpschijfjes vliegen er behoorlijk rap doorheen. Beetje poppenspul. Veiligheidsbril is geen overbodige luxe want er wil nog wel eens een schijfje in stukken breken.



Het gaas heeft - doordat het op de rol zat - al een beetje een bolle vorm. Met nog wat buigwerk op de knie is het in de vorm van de grill te krijgen.




De randen zijn vrij scherp, zelfs nadat ik ze met de powerfile heb geschuurd. Ik heb nog een stukje dun aluminium plaat liggen van een andere klus. Misschien valt hier een randje van te maken. Na een test op een stukje afvalmateriaal werkt een strookje aluminium van 2 cm goed voor dit doel:

Even op maat tikken op een hoeklijntje.

Het aluminium randje is over de rafelkanten geschoven en met de bankschroef vastgeklemd. Eerst heb ik twee vrij harde stukken rubber aan de bekken bevestigd. Het resultaat is precies waar ik naar zocht:






Aan de onderkant komt geen rand, omdat die zichtbaar zou zijn door de grill. Nu nog het rooster bevestigen aan de binnenzijde van de motorkap. In de twee bovenste hoeken is het gat in de motorkap afgerond, dus daar kan een bevestiging achter verstopt worden zonder dat deze zichtbaar is. Aan de onderzijde is dit wat lastiger.

Bevestiging aan de grill.

Tussen de spijlen van de grill en de motorkap zit net genoeg ruimte voor een verzonken inbusboutje in een grote carrosseriering. Het boutje steekt door een maas van het rooster en wordt met een tweede ring en een nylock vastgezet. Hetzelfde in de andere hoek en aan de bovenkant zit het rooster nu stevig vast.




Aan de onderkant is de bevestiging wat lastiger. De grill verstopt zich hier niet achter de motorkap maar is tot onderaan zichtbaar. Alleen een randje van een vijftal millimeter is verborgen. Met een klein hoekje van aluminium is hier wel iets te fixen. De hoek is echter iets méér dan 90 graden. Ik heb nog een stukje profiel voor een hor. Daar lijkt de goede hoek in te zitten.


De juiste hoek. Stukje afzagen dus.

Door twee korte stukjes hoekprofiel aan beide zijden te bevestigen aan de motorkapsluiting is het rooster ook aan de onderkant te fixeren. De motorkapsluiting is echter al gelijmd aan de motorkap (zie vorig bericht), hierdoor was het boren van gaatjes best lastig. Ik heb er drie boortjes op versleten... 


Het hoekje aan een kant.


Tussen het hoekje en het gaas heb ik een stripje fietsband gestopt. Aan de andere kant zit nog een extra beugel gelast voor de windhaak. Hier moeten de gaatjes dus door twee plaatjes RVS. Toch maar eens wat nieuwe scherpe boortjes aanschaffen...



Aan twee kanten vast.


Het rooster zit nu op de vier hoeken gefixeerd. Het zit netjes tegen de spijlen van de grill gedrukt. Het resultaat van de voorzijde:




Weer een klusje geklaard. Deze stond echter niet op mijn 'lijstje', dus dat lijstje is niet echt korter geworden ;-).


2 opmerkingen: