vrijdag 23 juli 2021

De koplampbeugel - Deel 1

Waar de koplampbeugel van een Eend bevestigd zit aan het chassis, is het maar goed dat dit bij de Burton niet zo is. De body van de Burton staat iets schuin op het chassis (althans dat wordt in het algemeen geadviseerd), dus dat zou er niet uit zien. Het is dus logisch dat de lampen op een of andere manier bevestigd worden aan de body zelf. Hiervoor verkoopt BCC een speciale Burton-koplampbeugel. Deze is gemaakt van een stuk pijp/buis van RVS met de juiste vormen en enkele flensen voor de bevestiging aan het polyester front. Verder zit er nog een flensje aan voor de motorkapstang én is er plek om de bobine te bevestigen. Een multifunctioneel beugeltje nietwaar.

De beugel is van RVS, maar dat je nu kunt zeggen dat'ie er fancy uitziet... niet echt nee. Het RVS is mat van kleur en de pers/buig-strepen zijn nog duidelijk zichtbaar. Niet erg onder de motorkap, maar de zichtbare delen waar later de chromen koplampen op komen mogen er van mij wel wat blinkender uitzien.


Dit mag wel wat flitsender.


Met een wit "broodje" polijstmiddel is RVS op te poetsen tot hoogglans. Met een polijstschijf in de boormachine en een beetje geduld moet dit wel lukken.


Beter!

De beugel wordt bevestigd aan de opstaande rand van het neusstuk. Hiervoor moeten twee uitsparingen gemaakt worden in deze rand. De beugel moet zo diep in de rand zitten dat deze aanligt op het horizontale deel van het neusstuk. Bij mij komen deze uitsparingen op ongeveer 60 cm van het uiteinde van het neusstuk uit. Het was trouwens nodig om de flens nog een beetje bij te buigen om het polyester goed te volgen:

Beetje bijbuigen.


Ongeveer 60 cm.


Met een schuurtonnetje op de Dremel is de uitsparing gemaakt. I love the smell of polyester in the morning. De aansluiting op de steun wil ik zo strak mogelijk hebben. Hiervoor maak ik 'm een beetje schuin in de polyester rand door de Dremel in de richting van de tegenoverliggende uitsparing te houden. 


Beetje schuin en tot op het vlakke deel.


Past best lekker.


Om intrekken van vocht tegen te gaan - en voor het mooie - is het blanke polyester nog voorzien van enkele lagen zwarte lak. Hetzelfde geldt voor de gaten die nog geboord zijn voor de boutjes.


De boutjes, moertjes enz.


De beugel in zijn geheel.


Detail.


Nu kan de beugel afgetekend worden op de motorkap. De uitsparing in de motorkap maak ik wel wat ruimer zodat een-en-ander nog wat kan bewegen ten opzichte van elkaar.


Dezelfde exercitie bij de motorkap.


Wat ruimere passing.

Misschien dat ik hier nog zo'n mooi blinkend sierplaatje omheen bevestig. Maar voorlopig is het lijstje weer één regeltje korter geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten